Wednesday, August 28, 2013

အေျခခံဥပေဒကေပးေသာ အခြင့္အေရးကုိ ျပည္သူမ်ားအမွန္တစ္ကယ္ရရွိခံစားေစလုိ

လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကုိ တာ၀န္မွျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းခြင့္ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းခြင့္ရွိသည့္ အခ်က္မ်ားႏွင့္ လုပ္ေဆာင္ရမည့္အခ်က္မ်ားကုိ ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ (၂၀၀၈)၏ ပုဒ္မ - ၃၉၆ တြင္ ျပ႒ာန္းထားၿပီး ထုိျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္ အတြက္ လုိအပ္ေသာဥပေဒမ်ားကုိ ျပ႒ာန္းရန္ အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ - ၃၉၇ တြင္ ျပ႒ာန္းထားပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကုိ တာ၀န္မွျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းျခင္းဆုိင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းကုိ ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္က လႊတ္ေတာ္သုိ႔ တင္သြင္းခဲ့ၿပီး ျပည္သူမ်ားေလ့လာသိရွိ အႀကံျပဳႏုိင္ရန္အတြက္ ၃၀-၈-၂၀၁၂ ရက္ေန႔ထုတ္ သတင္းစာမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည္ကုိ ေလ့လာဖတ္႐ႈခဲ့ရပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကုိ တာ၀န္မွျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းျခင္းဆုိင္ရာဥပေဒကုိ အျမန္ျပ႒ာန္းရန္ လိုအပ္ေၾကာင္းကုိလည္း ဂ်ာနယ္မ်ားတြင္ ေရးသားေဖာ္ျပသည့္ ေဆာင္းပါးမ်ားတြင္လည္း ေလ့လာဖတ္႐ႈခဲ့ရပါသည္။
အေျခခံဥပေဒတြင္ အတိအလင္းျပ႒ာန္းထားခ်က္အရ “ လႊြတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကုိ တာ၀န္မွျပန္လည္ ႐ုပ္သိမ္းခြင့္ ’’ သည္ ႏုိင္ငံသားမ်ား၏ အေျခခံဥပေဒအရ ရရွိထားသည့္ အခြင့္အေရး Citizen’s Constitutional Prerogative ျဖစ္သည္ကို မည္သူမွ ျငင္းႏိုင္မည္မဟုတ္ေပ။ ထုိ႔အျပင္ မဲဆႏၵရွင္မ်ားက ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ ထားသည့္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကုိ မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူမ်ားက ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းႏိုင္ခြင့္ရွိျခင္းသည္လည္း ဒီမိုကေရစီနည္းက်က်ေဆာင္ရြက္သည့္ နည္းလမ္းလည္း ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔အျပင္ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ - ၂၁(ဃ)အရ ႏုိင္ငံသားမ်ား၏ လြတ္လပ္ခြင့္၊ လုပ္ပုိင္ခြင့္၊ ခံစားခြင့္၊ တာ၀န္ႏွင့္ တားျမစ္ခ်က္မ်ား ထိေရာက္ခုိင္မာျပည့္စံုေစရန္ လိုအပ္ေသာ ဥပေဒျပ႒ာန္းေပးရမည္ျဖစ္ရာ ပုဒ္မ - ၃၉၆ အရ ရရွိခံစားရမည့္ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ လုပ္ပုိင္ခြင့္ႏွင့္ ခံစားခြင့္အတြက္ လုိအပ္ေသာ “ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကုိ တာ၀န္မွျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းျခင္းဆုိင္ရာဥပေဒ ’’ ကို ႏိုင္ငံသားမ်ားအတြက္ မျဖစ္မေန ျပ႒ာန္းေပးရမည္ျဖစ္ပါသည္။ 
အျခားႏိုင္ငံမ်ားတြင္လည္း လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကုိ တာ၀န္မ်ားျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းခြင့္ကုိ က်င့္သံုး ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိၾကၿပီး လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားမွာ ကြဲျပားျခားနားမႈရွိပါသည္။ အေမရိကန္၊ အိႏၵိယကဲ့သုိ႔ေသာ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္၌ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကုိ တာ၀န္မွ ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းခြင့္ကုိ မက်င့္သံုးၾကျခင္းမွာလည္း ၎တုိ႔အေျခခံဥပေဒမ်ားက ထုိအခြင့္အေရးကုိ ေပးထားေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ စာေရးသူမွာလည္း ဥပေဒပညာေလ့လာလုိက္စားေနသူတစ္ဦးျဖစ္၍ မိမိတို႔ႏိုင္ငံ၏ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ အျခားႏိုင္ငံ မ်ား၏ ဥပေဒမ်ားကုိ ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာခဲ့ပါသည္။ မတူသည္မ်ားကုိ ႏႈိင္းယွဥ္ေဖာ္ျပေနရလွ်င္ ေဖာ္ျပ၍ပင္ ကုန္ႏိုင္မည္ မထင္ပါ။ ဥပမာအားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတအား ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ေရးဆြဲေပးပို႔သည့္ ဥပေဒၾကမ္းကုိ ပယ္ခ်ႏိုင္သည့္အာဏာ (Veto Power) ေပးမထားျခင္းမ်ဳိးျဖစ္သည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးက႑ႏွင့္ တရားစီရင္ေရးက႑တုိ႔မွ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကုိ စြပ္စြဲျပစ္တင္၍ ျဖဳတ္ခ်ႏိုင္သည့္ အခြင့္အေရးရွိသလို လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကုိ တာ၀န္မွျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းခြင့္ရွိျခင္းမွာလည္း အာဏာမ်ားခြဲေ၀သံုးစြဲျခင္းႏွင့္ အျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္းမႈစနစ္တို႔ႏွင့္လည္း လုိက္ေလ်ာညီေထြမႈရွိပါသည္။
ျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္ မိမိတို႔ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ထားသူက မိမိတို႔အက်ဳိးႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္အက်ဳိးကုိ ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္မႈမရွိဟု ယံုၾကည္ခံစားရလာပါက အေျခခံဥပေဒက ေပးအပ္ထားသည့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္အရ ထုိသူကုိ ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းႏိုင္ျခင္းမွာလည္း သဘာ၀က်ပါသည္။ ျပည္သူမ်ားက ယံုၾကည္ကုိးစားၿပီး ျပည္သူႏွင့္ ႏိုင္ငံအက်ဳိး အမွန္တကယ္သယ္ပိုးေနသူ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္တစ္ဦးအတြက္ ႐ုပ္သိမ္းလုိသူ မဲဆႏၵရွင္ ၁ ရာခုိင္ႏႈန္း မဆုိထားႏွင့္ ၀.၁ ရာခုိင္ႏႈန္းပင္ ေပၚေပါက္လာမည္မဟုတ္ေပ။ ျပည္သူမ်ားကုိ ကုိယ္စားျပဳသည့္ ျပည္သူ႕ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားအေနျဖင့္ အေျခခံဥပေဒကေပးထားေသာ ျပည္သူမ်ား၏ အခြင့္အေရးကုိ ယံုၾကည္ရဲ၀ံ့စြာ ေဖာ္ေဆာင္ေပးရမည့္အခ်ိန္ က်ေရာက္ေနၿပီျဖစ္ပါသည္။ ျပည္သူမ်ားကုိ ထုိအခြင့္အေရးေပးလုိက္ျခင္းေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရးမတည္ၿငိမ္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္သည္ဆုိသည္မွာလည္း ဓမၼဓိ႒ာန္က်ေသာ ဆင္ေျခေပးျခင္းမဟုတ္ေပ။ အမွန္တကယ္ဆုိလွ်င္ ဥပေဒၾကမ္းပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကုိ တာ၀န္မွျပန္လည္ ႐ုပ္သိမ္းျခင္းဆုိသည္မွာ လြယ္ကူေသာလုပ္ငန္းစဥ္တစ္ခု မဟုတ္သည္ကုိ ေလ့လာေတြ႕ရွိရမည္ျဖစ္ပါသည္။ 
အေျခခံဥပေဒကုိ ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရးအတြက္ ျပန္လည္ေလ့လာသံုးသပ္ျခင္းမွာလည္း မည္သည့္အခ်ိန္တြင္ ၿပီးေျမာက္မည္ဟု အခ်ိန္ကန္႔သတ္ခ်က္မရွိသည့္အတြက္ အေျခခံဥပေဒကုိ ျပန္လည္ေလ့လာသံုးသပ္ေနသည့္ ကာလအတြင္း လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကုိ ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းျခင္းဆုိင္ရာဥပေဒ ျပ႒ာန္းႏိုင္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္ မ်ားကုိ ဆုိင္းငံ့ထားျခင္းသည္ အေျခခံဥပေဒအရ ျပည္သူမ်ားရရွိမည့္ လုပ္ပုိင္ခြင့္ကုိ အကန္႔အသတ္မရွိ ဆုိင္းငံ့ ထားျခင္းလည္းျဖစ္ပါသည္။ သုိ႔ပါ၍ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ - ၃၉၆ အရ ေပးအပ္ထားသည့္ ျပည္သူတုိ႔၏ လုပ္ပုိင္ခြင့္ကုိ ရရွိခံစားက်င့္သံုးေဆာင္ရြက္ႏုိင္ရန္အတြက္ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ - ၃၉၇ အရ ဥပေဒျပ႒ာန္း ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေရးကုိ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ - ၂၁(ဃ)ႏွင့္အညီ အျမန္ဆံုး ျဖည့္ဆည္းေဆာင္ရြက္ေပးသင့္ပါေၾကာင္း တိုက္တြန္းေရးသားလုိက္ရေပသည္။ 

ေမာင္ခိုင္မာ

0 comments:

Post a Comment